Omgaan met complotdenken in de klas – Anne Frank Stichting

Hoe ga je als docent om met een leerling die in complotten gelooft? Wat moet je (niet) doen en juist wel zeggen? Praktische tips en suggesties hoe je met complottheorieën in de klas het beste omgaat. Deze tips zijn samen met Stichting School & Veiligheid opgesteld.

Jodenvervolging – School TV

‘Joden krijgen de schuld’ – filmpje van drie minuten
Leeftijd 9-12 jaar • 13-15 jaar

Over het conflict tussen Israël en de Palestijnen: Een kwestie van land en identiteit

Deep Level Learning ontwikkelde een onbevooroordeeld, evenwichtig katern. Voor gebruik in het VO.

Stories that Move

Antisemitisme, racisme en discriminatie zijn in Europa nog steeds aan de orde van de dag en overal van invloed op het leven van jongeren.
De online toolbox Stories that Move stimuleert leerlingen (van 14 – 17 jaar) om kritisch na te denken over diversiteit en discriminatie en om hun eigen standpunten en keuzes beter te doorgronden.

Stories that Move is ontwikkeld door een multidisciplinair team bestaande uit historici, onderwijskundigen en mensenrechtenspecialisten afkomstig uit zeven landen. Alle teamleden beschikken over ruime ervaring in het onderwijsveld en zijn werkzaam bij onderwijsinstellingen, ngo’s en musea.

Joodse kinderen in kamp Vught

Website over een van de meest tragische gebeurtenissen uit de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog in Nederland. Op 6 en 7 juni 1943 vertrokken twee treinen met Joodse kinderen uit kamp Vught. Alle kinderen onder de 16 moesten weg, hun moeders mochten mee. Er werd gezegd dat ze naar een speciaal kinderkamp in de buurt zouden gaan. Maar de treinen gingen naar het doorgangskamp Westerbork. En vervolgens naar Sobibor in Polen. De bijna 1300 Joodse kinderen werden hier vrijwel direct na aankomst om het leven gebracht.
Over het Kindertransport en het voorafgaande leven van de Joodse kinderen in kamp Vught is een dvd inclusief lespakket gemaakt, geschikt vanaf 12 jaar.

Getuigenverhalen ‘Joodse kinderen in kamp Vught’

In januari 2003 werden acht interviews van elk 2 uur afgenomen met betrokkenen, waaronder vijf ooggetuigen.

Late gevolgen van Sobibor

Deze collectie bevat 31 interviews met zowel nabestaanden van mensen die in Sobibor zijn vermoord als met Nederlandse, Poolse, Oekraïense en Russische overlevenden van de opstand in Sobibor (14 oktober 1943).

De interviews zijn levensgeschiedenissen waarin de geïnterviewden vertellen over de wereld die zij hebben achtergelaten met de dood van verwanten in Sobibor, en hoe zij hun leven daarna hebben geleefd zonder hun geliefden. Nabestaanden vertellen wat de moord op hun naaste heeft betekend. Vaak gaat het om een of beide ouders. De overlevenden, van de opstand die op 14 oktober 1943 in Sobibor plaatsvond, gaan in hun verhaal ook in op hun leven voor en na het vernietigingskamp.

Sobibor interviews 1983-1984

Met dertien overlevenden van Sobibor zijn interviews gehouden. Soms emotioneel, soms afstandelijk vertellen zij over hun door de oorlog verstoorde leven, de mensonterende omstandigheden in het kamp, hun ontsnapping en hun leven na de oorlog. De leider van de opstand vertelt gedetailleerd over de voorbereiding en uitvoering van de massale uitbraak. Ook zijn interviews te zien met twee Poolse omwonenden van het kamp en een overlevende van de opstand in het crematorium van Auschwitz-Birkenau.

De interviews met de overlevenden van Sobibor zijn gefilmd in 1983 en 1984 Jules Schelvis, zelf overlevende van Sobibor, en Dunya Breur.

De Sobibor Tapes – De vergeten interviews van Jules Schelvis

Hoe ga je als docent om met een leerling die in complotten gelooft? Wat moet je (niet) doen en juist wel zeggen? Praktische tips en suggesties hoe je met complottheorieën in de klas het beste omgaat. Deze tips zijn samen met Stichting School & Veiligheid opgesteld.

Er reed een trein naar Sobibor

Voor leerlingen van groep 7 en 8 van de basisschool en klas 1 van het voortgezet onderwijs is basis van het concert ‘Er reed een trein naar Sobibor’ een lespakket gemaakt. Het bestaat uit een USB-stick met daarop een film met een ingekorte en op het onderwijs afgestemde versie van het concert (40 minuten), vier begeleidende lessen en drie muziekfragmenten. In de lessen leren leerlingen over de Tweede Wereldoorlog en worden zij uitgedaagd hun indrukken op creatieve wijze te verwerken.